Slajd 01

Rozpoczął się Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej

LMK mówi STOP przemocy.

Przemoc rówieśnicza w szkole – czym jest i jak ją rozpoznać?

 Przemoc rówieśnicza, inaczej bullying, jest problemem, który dotyka wielu młodych osób. To forma agresji i nękania, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla ofiar, jak i sprawców. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, ponad połowa młodych ludzi doświadczyła przemocy ze strony rówieśników.

Rozpoznanie agresji rówieśniczej może być trudne, ponieważ wiele ofiar nie jest skłonna do mówienia o swoich doświadczeniach. Istnieją jednak pewne sygnały tego, że dziecko może być jej ofiarą.

Czym jest przemoc rówieśnicza?

Przemoc rówieśnicza to zjawisko polegające na agresywnym i celowym dręczeniu, nękaniu czy prześladowaniu jednego lub kilku uczniów przez innych, w celu wywarcia na nich presji lub zadawania cierpienia emocjonalnego, fizycznego lub społecznego. 

Przemoc rówieśnicza może przybierać różne formy, od słownego obrażania po fizyczne ataki. Zazwyczaj dzieje się na terenie szkoły, ale może również występować poza nią, np. w Internecie czy w dzielnicy zamieszkania dziecka. Kontekst szkolny – to, co dzieje się w szkole – ma jednak ogromny wpływ na skalę i rodzaj  zachowań agresywnych wobec dziecka.

Skala zjawiska

Wyniki przytoczonej w ww. raporcie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Ogólnopolskiej Diagnozy Skali i Uwarunkowań Krzywdzenia Dzieci” wskazały, że przemocy rówieśniczej doświadczyło w swoim życiu 57% badanych. Oznacza to, że ponad co drugie dziecko padło ofiarą jakiejkolwiek agresji ze strony rówieśników. 

Psychologiczne konsekwencje

Konsekwencje przemocy rówieśniczej mogą być długoterminowe i mogą wpływać negatywnie na samoocenę, funkcjonowanie społeczne, relacje interpersonalne i ogólny dobrostan dziecka. Wśród długotrwałych psychologicznych skutków bullyingu wymienia się:

  • utratę poczucia własnej wartości
  • utratę pewności siebie
  • nieufność i trudności relacyjne, w tym zmniejszenie jakości relacji
  • poczucie winy i wstydu za to, że ofiara nie wie, jak sobie poradzić
  • samookaleczenia
  • zaburzenia afektywne (depresja), zaburzenia lękowe
  • myśli i próby samobójcze
  • utratę motywacji do działania

Dyrekcja naszego liceum Grono pedagogiczne, Rodzice i Młodzież dokładają wielu starań abyśmy zawsze czuli się bezpiecznie i komfortowo w szacownej naszej Alma Mater.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją przegotowaną przez ucz. kl. IVf Weronikę Klóskę i Adama Rybarkiewicza z kl. IVa pod kierunkiem pani pedagog Renaty Orlikowskiej i pani Róży Oknińskiej, pielęgniarki szkolnej.

Jednocześnie informujemy, że wszelkiej pomocy w tym zakresie udzielą również specjaliści z naszego liceum p. Emilia Łuczkowiak, psycholog, p. Aleksandra Madajczyk, pedagog specjalny oraz p. Renata Orlikowska, pedagog szkolny.

ZACHĘCAMY SPOŁECZNOŚĆ LMK DO AKTYWNEGO WŁĄCZENIA SIĘ W OGÓLNOPOLSKĄ KAMPANIĘ „TYDZIEŃ O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ”, KTÓRĄ INICJUJE   MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ.

 NASZE HASŁO: „LMK MÓWI STOP PRZEMOCY” JEST ZAWSZE AKTUALNE

STOP PRZEMOCY

 

Wydarzenia związane z obchodami Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w LMK

(29.09.25 – 03.10.25)

  1. Każdy wychowawca przeprowadza w ww. tygodniu zajęcia wychowawcze, w oparciu o scenariusze przesłane na dziennik elektroniczny lub z wykorzystaniem linków dostępnych na stronie internetowej szkoły – w aktualnościach – w informacji zatytułowanej Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy – w zakładce – Materiały MEN cz. 1 (pod materiałami z MEN). Temat zajęć należy wpisać do dziennika elektronicznego i opatrzeć skrótem TPPR.
  2. Każdy wychowawca zachęca uczniów do zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na tablicy informacyjnej znajdującej się na parterze oraz z prezentacją multimedialną zamieszczoną na stronie fb szkoły.
  3. Pedagodzy i psycholog szkolny przesyłają uczniom LMK i ich rodzicom materiały edukacyjne poświęcone problemowi przemocy rówieśniczej.
  4. Każda klasa przygotowuje plakat poświęcony przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej i 1 października umieszcza je na drzwiach sali lekcyjnej przypisanej danej klasie (część zewnętrzna drzwi). Tego dnia, na długiej przerwie szkolna komisja wybierze najlepsze plakaty, których autorzy otrzymają symboliczne nagrody.
  5. 2 października na 4 lekcji w auli szkoły odbędzie się spotkanie uczniów klas II a, II b i II c z panią mecenas Joanną Kozińską, która przedstawi konsekwencje prawne przemocy i sposoby jej przeciwdziałania.
  6. 3 października na 2 lekcji odbędzie się łańcuch czystych serc, podsumowujący Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Po dzwonku wszyscy uczniowie wychodzą przed salę, w której mają lekcję i tworzą łańcuch, ustawiając się jeden koło drugiego (ustawianie uczniów nadzorują nauczyciele, którzy aktualnie mają z daną klasą lekcje i koordynatorzy). Uczniowie z III piętra docierają do półpiętra (schodami idą w dół), uczniowie z II piętra docierają do półpiętra (schodami idą w górę), uczniowie z I piętra docierają schodami do II piętra ( schodami w górę), uczniowie z parteru docierają schodami do I piętra (schodami w górę). Od III piętra przekazywana jest kartka z napisem: LMK mówi stop przemocy – aż do parteru – z rąk do rąk. Koordynatorami akcji są p. Radosław Lewiński, p. Bartłomiej Wiśniewski i p. Dominika Lewińska. Tego dnia klasy 2c i 3e wychodzą na Plac Wolności, gdzie odbędzie się miejskie podsumowanie obchodów Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej.

 

Nasza
lokalizacja

Dane
kontaktowe

III Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej we Włocławku
ul. Bechiego 1
87-800 Włocławek
sekretariat: tel. +48 54 232-29-65
e-mail: lo3@edukacja.wloclawek.eu

Inspektor ochrony danych: Jadwiga Olejniczak
Telefon: +48 54 427-01-58
e-mail: jolejniczak@cuwpo.wloclawek.pl

ESP:/IIILOWloclawek/SkrytkaESP
Adres do e-Doręczeń – AE:PL-84989-20706-UUERC-16

Dziennik
elektroniczny

Biuletyn informacji publicznej

LMK w Social Mediach